Žalm 43 - kázeň na 5. pôstnu nedeľu
„Prisúď
mi právo, Bože, a zasaď sa o môj spor proti neláskavému národu, osloboď ma od muža
ľstivého a zvráteného! Lebo Ty, Bože môj, si mojím útočiskom; prečo si ma
zavrhol? Prečo mám chodiť v smútku, utláčaný nepriateľom? Ó, zošli svoje svetlo
a svoju pravdu! Ony nech ma vedú a privedú na Tvoj svätý vrch a ku Tvojim
príbytkom, aby som pristúpil k Božiemu oltáru a k Bohu svojho radostného
plesania a na harfe Ťa oslavoval, Bože, Bože môj! Prečo si skleslá, duša moja,
a zmietaš sa vo mne? Očakávaj Boha, lebo ešte ďakovať budem Jemu, spaseniu
svojej tváre, svojmu Bohu!“ (Ž 43)
Milí bratia a sestry!
Dnešný
text nás vovádza do okolností právneho sporu. Autor žalmu sa dostal do
konfliktu s jednotlivcom alebo skupinou ľudí a má pocit, že je
v tomto konflikte neprávom. Je presvedčený o svojej nevine a do
problémov ho dostal ľstivý a zvrátený človek, či neláskavý národ.
V tejto ťažkej situácii sa obracia k Bohu troma zvolaniami:
Prvým
zvolaním je klasické „prečo“. Volá tak človek, ktorého postretne nešťastie.
„Prečo sa to stalo? Prečo práve ja? Prečo?“ Otázka, ktorá volá po vysvetlení,
dožaduje sa odpovede, aby človek porozumel tomu, čo sa sním práve deje.
Odpovede sa však človeku často nedostane. Ani žalmista nevie, prečo sa stal
obeťou ľstivého človeka. Nevie prečo má znášať smútok a byť utláčaný. Má
pocit, že je Bohom zavrhnutý a pýta sa: „Prečo si ma zavrhol?“
Z týchto slov cítime až hlboké zúfanie a beznádej. Veď zavrhnutie
Bohom je veľmi vážna vec. Očakávame teda, že bude nasledovať hlboká depresia,
žiaľ a sebaľútosť.
Druhým
zvolaním je však prosba o Božie svetlo a Božiu pravdu. Na
počudovanie, žalmista, ktorý sa cíti byť zavrhnutý Bohom, volá práve
k Nemu a neadresuje Mu ďalšiu lavínu výčitiek, ale prosbu
o pravdu, ktorá by vniesla svetlo do jeho života a do jeho sporu.
Žalmista vie, že Boh stále – teda aj v okamihoch súženia – ostáva pôvodcom
a darcom svetla i pravdy. To je to, čo mu teraz najviac chýba, čo
potrebuje a kde inde to má hľadať ak nie u Boha? Je úžasné vidieť,
ako žalmista volá práve k tomu, kým sa cíti byť zavrhnutý. To sa
v živote často nedeje. Ak človek má pocit, že sa od neho niekto odvrátil,
spravidla ho tiež vo svojom srdci zatratí a nechce s ním už nič mať.
Tak mnohí ľudia vo chvíľach ťažkostí, najmä ak volajú k Bohu svoje „prečo“
a nedostáva sa im odpovede, zavrhnú aj Boha a dúfajú, že nájdu pomoc inde.
Žalmista však vie, že nikde inde pomoc nenájde a tak ostáva verne pri
Bohu. Svetlo a pravda, ktoré od Neho žiada, budú ho viesť životom, no nie
k jeho osobnému blahu, víťazstvu nad protivníkom, alebo dokonca
k pomste či pocitu zadosťučinenia. On už vôbec nerieši onoho ľstivého človeka.
Chce prísť na svätý vrch Hospodinov, k Jeho svätým príbytkom a oslavovať Ho.
To je nový cieľ, ktorý žalmista dostáva, no ktorý môže dosiahnuť len
v zajatí Božej moci, pravdy a svetla.
A tretím
zvolaním je zvolanie k vlastnej duši: „Očakávaj Hospodina“, lebo
vyvrcholením všetkého bude radosť a vďaka Hospodinovi.
Čo
teda vlastne prežíva žalmista a čo sa pri ňom deje? Náš klasický scenár by
bol asi takýto: žalmista, nachádzajúci sa v spore so zvráteným človekom,
by mal volať k Hospodinovi a ten by mal zoslať svoju pravdu, zmeniť
okolnosti a spôsobiť, že onen zvrátený človek bude porazený, žalmista
vyhrá nad všetkými a on bude ten, ktorý sa bude na konci víťazne smiať
podľa známeho hesla: kto sa smeje naposledy, ten sa smeje najlepšie. Takýto
scenár by sa nám zdal spravodlivý a správny aj v prípade žalmistu aj
v prípade našich problémov. No nič také sa nedeje. A nedialo sa to
ani pri Pánovi Ježišovi.
Dnešná
nedeľa nám pripomína rozsudok smrti nad Pánom Ježišom Kristom. Teda udalosť, kedy
sa farizeji rozhodli, že Ho zabijú. Pán Ježiš sa tak ocitá v situácii
žalmistu. Dostal sa do sporu so zvrátenými ľuďmi. Čo sa bude diať? Náš scenár
by bol zaiste plný mocných nadprirodzených zásahov „zhora“, takže by Pán Ježiš
nakoniec zvíťazil a farizeji by dostali zaslúžený trest. Tak nejako to
možno očakávali aj učeníci. Veď Boží Syn nemôže „prehrať“ a skončiť na
kríži. On však na kríži skončil a zdanlivo prehral. Ale naozaj?
Smrť
Pána Ježiša na kríži nie je porážkou ale víťazstvom. Zvíťazila tam Božia láska,
pretože Boh obetoval svojho jediného Syna, Pán Ježiš obetoval svoj život za
iných a za každých okolností poslúchal nebeského Otca. Tak zvíťazil nad každým
pokušením a nikdy nepodľahol hriechu. Nemohol by zostúpiť z kríža?
Nemohol by Mu Boh „prisúdiť právo“ a demonštratívne sa Ho zastať? Určite
áno. Čo by to však vyriešilo? Pán Ježiš by sa stal víťazom nad skupinkou
farizejov, no nie nad hriechom a diablom. Jeho triumf by mal význam pre
pár svedkov v Jeruzaleme, no nie pre nás. Hospodin mal iný cieľ. Jeho Syn
mal umrieť za svet, aby potom ako Boží Syn, poslušný Otcovi až do konca,
vystúpil na svätý Boží vrch, vošiel do svätých Božích príbytkov a vyvýšený
sa posadil na pravici Božej. Tak sa Ježiš Kristus mal stať a napokon aj
stal oveľa väčším víťazom.
Ak my
v našich konfliktoch túžime po tom, aby nám bolo dané za pravdu, aby nám
bolo prisúdené právo, volajme k Hospodinovi a prosme Ho o Jeho
pravdu a svetlo. Možno nezvíťazíme nad našim protivníkom v danom
spore. Možno však získame úplne iný pohľad na neho či na svet
a v zajatí Božej pravdy a Božieho svetla dokážeme odpustiť,
nájsť útočisko v Bohu a napokon v Ňom prijmeme mnoho požehnania
i večný život. A to je ten nový a lepší cieľ. Možno sa nám potom
už bude zdať malicherný náš pôvodný spor a budeme radi, že nás tento spor
cez naše utrpenie a volanie k Bohu priviedli k novému obzoru
a novým poznaniam. Vtedy sa bude radovať naša duša. Nie z víťazstva
nad protivníkom ale z objavenia omnoho vzácnejších vecí - Božej
prítomnosti, pravdy a lásky.
Kiež
nám je dnešná nedeľa a spor, ktorý nám pripomína, ukážkou toho, ako Pán
Boh predivne koná, aké sú nevyspytateľné Jeho cesty a ako víťazí aj vtedy,
keď zdanlivo prehráva. Pán Boh aj svojho Syna priviedol od sporu
s farizejmi k víťazstvu nad diablom. Zaiste tak povedie aj nás
a dá nám zvíťaziť nad mnohými našimi slabosťami, ak Ho budeme prosiť
a očakávať Jeho svetlo a Jeho pravdu. Amen.